WWW.NEW-NEW.YOO7.COM

جديد في جديد في كل المجالات أغاني أفلام العاب برامج موبيل

الرئيسيةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 

حتي الحب ينهار أمام المال

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
samoooo28
نائب المدير
نائب المدير

ذكر
المزاج : سعيد
الأوسمة :

مُساهمةموضوع: حتي الحب ينهار أمام المال   الأحد 4 مايو 2008 - 4:34

قصتي اليوم ليست من خيالي ولكنها قصه عشتها وكنت شاهد عيان عليها بدأت القصة فى المرحلة الثانوية عندما تعرفت على صديق كان من أعز اصدقائي كان اسمه احمد ، أحمد كان شاباً مثالياً فى ذلك الوقت كان محبوباً من الجميع وكنت أحبه أنا أيضاً طأحد الأصدقاء الأوفياء كان ذلك قبل حدوث هذه القصة التي سأكتبها اليوم ولكن الآن أصبح أحمد أحد ضحايا المال فأصبح شخصاً عدوانياً لا يقبل أى نصح وحالياً إنقطعت كل الصلات بيننا، والآن نبدأاحداث القصة.
بدأت القصة عندما قابلت ولأول مره فتاه رئيتها غريبة فى كل شئ فهي جريئة جدا ولكن قلبها مليئ بالطيبة وكان اسمها <<هند>> وكان أول تعارف بيننا كان صدام غريب تشاجرنا بطريقة مهذبة واعتذرت لها وذهبت فى طريقي وذهبت هى الأخري فى طريقها ولم أكن أعرف وقتها أن تلك الفتاه ستصبح بطلة هذه القصة ومرت أيام ليست قليلة ووجدت أحمد يحكي لي عن فتاه تعرف عليها وأنه معجب بها جداً ويريد أن يعرفني عليها وذهبت معه فعلاً لكي أتعرف على تلك الفاتنة مثلما وصفها وعندما قابلتها جلست أضحك وضحكت هى الأخري واحمد لا يعرف سبب هذا الضحك الهستيري الذى نحن عليه وبعد ان توقفنا عن الضحك تصافحنا وتعاهدنا بنسيان تلك الواقعة بعد أن رويناها الى احمد الذى انهار هو الآخر من الضحك وأصبحنا جميعاً اصدقاء حميمين الى أن أتي احمد وصارحني بحبه لها وفى هذا الوقت كانت هى الأخري صارحتني بحبها له فقررت على الفور أن أجمع بين قلبيهما العاشقين تحت مظلة الحب وكنت اتمني أن يدوم ذلك الحب الى الأبد فقط لأني أحببتهما فى الله كصديقين وكانت هند بمثابة أخت بالنسبة لي وبعدها تمكنت من فعل ذلك وقربت بينهما وبدأ الحب يزداد بينهما الى أن أصبحا كل منهم لا يقوي على فراق الآخر ولو لثواني معدودة فكانا نعم الحبيبين المخلصين وكان كل منهم يقدر الآخر ويحترمه وبدأت أتفائل بهذه القصة وكانت هذه هى المره الأول التي أري فيها قصة حب حقيقية بين أثنين لا يطمع كل منهم إلا فى حب الآخر دون أي غرض أو مقابل كانت المره الأولى التي أعرف فيها معني كلمة الحب العذري نعم الحب الذي ضاع فى ذلك الزمن الغريب الذي لا توجد فيه أي من انواع الرومانسية الحقيقية ولا يوجد هذا الحب العذري الذي يكون حب فقط من أجل الحب ولا يكون له أى غرض أو معني آخر .
ومرت الأيام والشهور والسنين وهذا الحب ينضج أكثر وأكثر بينهما الى ان تحولا الى قصة يتناولها الجميع ويتععجب كل من يسمع بها أن هذا الحب موجود فى هذا الزمن الصعب .
وبعد هذا كله تمنينا أن تكون النهاية السعيدة هى سبيلهما تمنينا جميعاً أن يرطبتا ارطباتا رسمياً لتكون أول قصة حب ناجحة فى زمن لا يقوي الحب فيه على صنع المعجزات .
وأه وأه أه من النهاية التي جاءت بمثابة الصدمة للجميع لكل من يعرف تلك القصة وقيمة هذا الحب بينهما ولكن كما نؤمن جميعاً الآن ان كل شيء يضيع أمام المال حتي الحب يا أصدقائي الأعزاء ينهار أمام المال حتى ولو كان فى بدايته قوي حتى لو كان حب عذري فينهار أمام المال حدث ذلك بالفعل عندما فوجئت بهند تأتي لي بأتعس خبر واجهته فى حياتي وكانت الصدمة ليست فى ما سمعت ولكن بطريقتها عندما روت لى أن أحد الأثرياء المعروفين لي قد تقدم لخطبتها وشعرت أنها ليس لديها مانع من الإرتباط بذلك الشخص لمجرد أنه سيحقق لها كل أحلامها طبعاً بدون الحب فكانت هذه هى حيرتها الوحيدة هل تضحي بحبها مقابل أحلام الثراء مثل أى فتاه تغوي تلك الأشياء التى لا قيمة لها أم تضحي بتلك الفرصة الذهبية والتى لا تأتي الا مره وحيده فى العمر أرادت أن تستعين بي ولكن عندما وجهت لها كلماتي التي كنت أمني أن تلقي قبولها فوجدت معالم وجهها تغيرت وكأنها تلومني أنني اخترت لها أن تضحي بالمال من أجل حبها لصديقى وحبيب عمرها أحسست أنها تتهمني بأنني لا يهمني سعادتها مقابل إخلاصي الى صديقي وكاني أبحث فقط عن مصلحة صديقي وليس أيضاً عن سعادتها هى الأخري ، وهنا تأكد لي أنها ترغب فى أن تضحي بأحمد حبيب عمرها مثلما قالت لي فى مقابل أن تعيش حياتها مع ذلك الثري بدون قلب فقلبها فقط ملك لحبيب عمرها مثلما تقول هل هذا معقول تعيش مع رجل وقلبها مع آخر كيف تكون الحياة بينها وبين سارق حبها بين من أمتلكها بالمال ومن لم يطلب منها غير حبها تلك هى المقارنات ولكنها تحاول أن تقنع نفسها بأن اختيارها هو الصواب وأنها على حق عندما باعت حبها مقابل أن تمتلك المال الوفير .
غضبت جدا من هذا الموقف وغضب جميع أصدقائنا عندما ظهرت تلك الخيانة فقد اعتبرناها خيانة لنا جميعا قاطعها الجميع حتى انا ولكن كانت المشكلة فى موقف احمد الذى صدم لدرجة انه مرض نفسياً وجلس للعلاج لفترة ليست قليلة وخرج من تلك الكبوة وكأنه تبدل فى كل شيء فقد أصبح لا يهتم بأي شيء سوى جمع المال حتي يصبح من الأثرياء وتحولت الطيبة الى شيء آخر لا أعرف كيف أصفه ولا أعرف ايضا هل هذا هو ما يصح فى هذا الزمان الغريب الزمن الذى فيها كل شيء جميل يضيع امام المال الزمن الذي ينهار فيه الحب الصادق امام المال الزمن الذى ضاعت منه الطيبة والحب العذري بدون غرض قصتنا ليست الوحيدة ولكن هناك الكثير والكثير ليس بنفس التفاصيل ولكن نفس الهدف ونفس الناتج واري أنها ستتكرر وتتكرر الى يوم لا يعلمه الا الله يوم سياتي فيه الحب لينتصر على كل شيء حتى المال . والله الموفق .
وفى نهاية كلامي أود أن اسال سؤال واتمني أن احد يجيبني هل يوجد فى هذا الزمن حب عذري؟
فى حالة الاجابة نعم آمل أن يوجد إثبات
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
sky
مشرفة متدربة
مشرفة متدربة

انثى
المزاج : cool

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الخميس 8 مايو 2008 - 9:46

عموما هى اختارت وربنا يوفقها ويعوضه باحسن منها تحبه سواء كان غنى او فقير يلا اخدت الشر وراحت
HAMOO
مدير المنتدى
مدير المنتدى

ذكر
بيانات العضو : مدير المنتدى

الأوسمة :

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   السبت 10 مايو 2008 - 8:14

sky كتب:
عموما هى اختارت وربنا يوفقها ويعوضه باحسن منها تحبه سواء كان غنى او فقير يلا اخدت الشر وراحت

ههههههههه حلوة خدت الشر وراحت ده هي فاظة ولا ايه

4)- الهدف من المنتدى المعلومــــه اولا واخيـــرا وليس هنـــــاك اى اطراف اخرى
5)- على كل عضو ان يتفهم انه لــيس هناك فرق بين مشرف وعضــو الا بالمجهود .
6)- قوانين المنتدى تحكمنى وتحكمك قبل اى شىء . . . .

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://new-new.yoo7.com
samoooo28
نائب المدير
نائب المدير

ذكر
الأوسمة :

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الإثنين 12 مايو 2008 - 3:29

شكراً على ردك يا سكاي بس ده رد دمه خفيف مش الرد اللى انا عايزه وبعدين هى مش مشكلتنا احنا مشكلتنا فى اللى حصل للشاب ده بسببها لانه اتحول من ملاك بيحلم بالحب الى حاجة تانية متعرفشي الحب هو ده اللى بيضغط على أعصاب الناس مش كونها اختارت الفلوس أو غيره
akra1akra
مشرفة نشطة
مشرفة نشطة

انثى
المزاج : عصبى

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الإثنين 12 مايو 2008 - 6:58

طبعا فى حب عزرى وده حصل معى بالفعل
وكانت قصه حب يتحاكى بها الجميع وانتهت الحمد لله بالزواج السعيد واثمرت هذه القصه ببنت غايه فى الروعه انا مش عايزاك تفقد الامل زى ما فى الوحش فيه الحلو بس اهم حاجه ندقق فى اختيارناوارجو ان تقف بجانب صديقك ولا تتركه لان هذا هو معنى الصداقه ان نقف مع بعض فى الشده ولا تتركه ان ينجرف فى اى تيار ممكن ان يضيع فيه
sky
مشرفة متدربة
مشرفة متدربة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الثلاثاء 13 مايو 2008 - 21:44

ماشي ياعم ساموو بس بجد زى مافى قصه فاشلة حولته لانسان وحش اكيد هايقابل قصه تانيه ناجحه وواحده تقدر الحب ده وماتبيعوش بكنوز الدنيا وتحوله لملاك احسن من اللى كان الاول اى خودمة
sky
مشرفة متدربة
مشرفة متدربة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الثلاثاء 13 مايو 2008 - 21:44

ده بقى رد بجد ومش دمه خفيف ولا حاجه يارب يكون كويس ويتحقق
funfun
مشرفة نشطة
مشرفة نشطة

انثى
المزاج : مش فاضيه

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الأربعاء 14 مايو 2008 - 6:55

والله دا بيتوقف على الانسان

لان الحياه ان حد يتجرح وحد تاني يطيب الجرح دا

وان المهم ان الحياه بتستمر حتى لو كنا عايزنها تقف بس هي مش هتقف مش علشان خاطرنا يعني

فلازم ما نضيعش اي لحظه على اي حزن

واللي يسيبك سيبه

مثل دايما بقوله
samoooo28
نائب المدير
نائب المدير

ذكر
الأوسمة :

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   السبت 31 مايو 2008 - 6:38

شكرا لكل الناس اللى ردت على الموضوع ده وانا عايز اقولكم انا فعلا الدنيا مش بتقف على حد وان الصداقة الحقيقية هى اللى بتدوم سواء بين ولد وولد أو ولد وبنت مش بيدوم غير الحب فى الله هو ده اللى بيضمن نجاح اى علاقة

شكرا مره تانية لكل الناس اللى تكرمت بالرد على هذا الموضوع

تحياتي للجميع

ساموووووو
M...A...X
مشرف متدرب
مشرف متدرب

ذكر
المزاج : زى الفل

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الثلاثاء 24 فبراير 2009 - 16:35

sky كتب:
ماشي ياعم ساموو بس بجد زى مافى قصه فاشلة حولته لانسان وحش اكيد هايقابل قصه تانيه ناجحه وواحده تقدر الحب ده وماتبيعوش بكنوز الدنيا وتحوله لملاك احسن من اللى كان الاول اى خودمة

no comment
M...A...X
مشرف متدرب
مشرف متدرب

ذكر
المزاج : زى الفل

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الثلاثاء 24 فبراير 2009 - 16:44

ياريت بجد ده يحصل ويقدر يقابل اصلا انسانه تانيه
الحريف
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
المزاج : حظ وفرفشة

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   السبت 28 فبراير 2009 - 9:39

هدى نفسك يا ماكس مش كدا

الحريف
samoooo28
نائب المدير
نائب المدير

ذكر
الأوسمة :

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الإثنين 2 مارس 2009 - 4:45

ايه ده ماكس والحريف دول انا اعرفهم بس جم هنا امته

انت اللى مفهمتش كلامي صح وانا غلطتي انى فضلت ساكته وانكسفت

لا بنا حلم ولا بنا وعد مجرد اتنين وعرفوا بعض
amr diab lovers in kfc
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
المزاج : cooooooooool

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الأربعاء 8 يوليو 2009 - 9:42

BoS ya SamoOo akeeed hya el3`ltana lanha fadlt elmal 3la 2lbaha we aleeeeed hya mesh 7as be elsa3ada now ma3a el rageg el3`ani da we akeed bettmana enha terga3loh tani bas ya reeet enta te7awel enk tesa3doh we te5argoo men elhowa feeeeeh we eldonya mesh hato2af 3la wa7da we akeeeeeed isA hy2able wa7da te2dar 7obo leha we 7awel enk tenaseh.......................takabl morori
ur Brother
MO7aMeD ...MOstafa....................
كلام نيفين
عضو جديد
عضو جديد

انثى
المزاج : حسب الظروف

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   السبت 18 يوليو 2009 - 12:36

بعد سلامى طبعا لكاتب القصه الواقعيه هذه
ف بدايه كلامى اى شىء ف هذه الحياه التى نعيشها حاليا كل شىء يؤخذ بالمال ولكن لايوجد علاقه نهائيا بين المال والحب بين شلانه لا يدوم من يحب لاجل المال لانه اذا فرضنا انها هى او هو ي
ارتبطوا بس للمال ف المال مش هيدوم بس هيدوم ليهم الشخص التانى اللى معاهم فهيبقه ايه العمل
بس بالنسبة لاحمد اتغيرت شخصيته راسا ع عقب بسبب ال حصله المال كان عدوه فحب عدوه عشان يبقه زيه زى الناس العادية فاتقلب برضه من الحب للشخصية التانية ال بتتحسب بالمال وبس مافيش احساس وده حقه كان فعلا زلام نفسيته تتغير
وبرضه هو الكسبان انه ماخدهاش وارتبطوا رسم ى بس كان هيندم ازاى وال حصله ده مش ندم
بس الحب مش فلوس وبس دى مشاعر وحب الحب هو الحب ... المشكله مش ف الحب المشكله ف الغابه ال الانسان عملها لنفسه فارض خضرا ..... بس شكرا ااا ليك يا سامواا
samoooo28
نائب المدير
نائب المدير

ذكر
الأوسمة :

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الأحد 19 يوليو 2009 - 5:58

مشكورين جدا عل الاهتمام والرد

بالنسبةالحبيب قلبي محمد انا عايز اقولك انه مينفعش اني اقف بجانبه لأنه انا كنت أول واحد بعدني عنه مش عارف السبب بس هو التغير لما بيجي بيضيع كل حاجه حلوه حتي الصداقة ممكن تروح ومشكوووور يا حبي على ردك واهتمامك

samoooo28
نائب المدير
نائب المدير

ذكر
الأوسمة :

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الأحد 19 يوليو 2009 - 6:02

بالنسبة للأخت نفين بجد انا مش عارف اقولك ايه بس بجد تواجدك الدائم فى مواضيعي بيسعدني جدا

بس انا مختلف معاكي فى جزئية صغيرة وهي ارتباط الحب بالمال احنا فى زمانا ده كل حاجه مرتبطه بالمال وأولهم الحب لانه علشان تنتهي قصة حب بالزواج يبقي لازم المال لانه الزواج مش ببلاش ده بفلوس وفلوس كتير كمان

عموما مشكوره جدا جدا جدا ويارب نتواصل دائما وأبدا

saloomegoo
عضو نشط
عضو نشط

ذكر
المزاج : فلللي وعال العالوعلي الاورج

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الخميس 23 يوليو 2009 - 3:10

شكرا ليك ياسامو علي انك لفت انظار ناس كتير لحاجه كلنا للاسف مقتنعين بيها وبنشوفها بتتحقق كل يوم قدامنا بس للاسف بننكرها بسذاجه غريبه لدرجة ان احنا لسه بنغالط نفسنا وبنقول ان زي ما فيه الحلو فيه الوحش .
وااسفاه ان الوحش بقي اكتر بس انا مش هسميه وحش لانه واقع وخلاص بقه شئ طبيعي لا بالعقل كده تعالوا نحسبها بحسبه صغيره كام واحد حب ولا طالش الي بيحبها لانه مبيمتلكش امكانيات الزواج وكام واحد سمي حبيبته خاينه لمجرد انها رفضت 10 عرسان علشان خاطر حضرته وفي الاخر مقدرتش تقاوم فوافقت علي العريس الي مينفعش تطلع خلاص فيه القطط الفطسانه .

تعالوا للقصه بتاعتنا الواقعيه هند بدال متحرق نفسها بنار الحب والانتظار لشئ مستحيل خدتها من قاصرها ووافقت علي العريس المناسب فمحدش ينعتها بالخاينه لانها دورت علي الواقع ولمسته وللاسف نفذته الي احنا بنعتبره في عقولنا المريضه الي بتحب تتملك كل شئ خيانه للحب الي بتسموه عذري

فمع احترامي لكل الي علقم علي الموضوع فكر الاول وحاسب نفسك انت اخترت التوقيت الصح للحب الي المفروض ينتهي بالزواج ولا هتحط نفسك مكان هند واحمد تاني وتخسر حبيبتك وتلطعها جنبك وفي الاخر تقول لاعليها خاينه

اسف علي الاطاله واسف انا مبفرضش وجه نظري علي حد وكل واحد ورايه

saloomegoo
samoooo28
نائب المدير
نائب المدير

ذكر
الأوسمة :

مُساهمةموضوع: رد: حتي الحب ينهار أمام المال   الثلاثاء 28 يوليو 2009 - 5:37

مشكور يا ريس على الاهتمام والرد وانت فى كلامك مسبتش حاجه تتقال المصيبة ان الناس بتغفل عن الحكاية دى طول ما هي بعيد ولما بتيجي عند اي حد بياخد نفس قرارها ده ويبيع اي حد مش بس الحبيب ادام المال كله بيهون مش كده ولا ايه

حتي الحب ينهار أمام المال
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1